jump to navigation

Eerbetoon aan dichter Victor Meijer op de hoek van de Erasmusweg en de Loevesteinlaan in Den Haag Zuidwest ? januari 28, 2024

Posted by jandewandelaar in Uncategorized.
trackback
Henk wil dat deze muur een gedicht erop krijgt

Henk wil dat deze muur een gedicht erop krijgt© Eigen foto

Gemaal in Zuidwest krijgt mogelijk eerbetoon aan dichter Victor Meijer: ‘Ik ben vereerd’

Het grote bakstenen gebouw van het gemaal op de hoek van de Erasmusweg en de Loevesteinlaan moet nodig worden opgefleurd. Dat vindt Henk Augustijn, die eerder al betrokken was bij meerdere muurschilderingen en -teksten in de stad. Hij heeft alvast een plan gemaakt: op de muur moet een gedicht komen van Victor Meijer, poelier en de onofficiële stadsdichter van Den Haag.

‘Ik maak herinneringen zichtbaar, iemand moet het doen’, vertelt Augustijn in Bob Staat Op. ‘Ik woon zelf in Den Haag Zuidwest en daar is ontzettend veel gebeurd. Er mag weleens goed nieuws komen uit Zuidwest, dat mag je zichtbaar maken.’

Hij hoopt dat met het nieuwe kunstplan weer een beetje voor elkaar te krijgen. ‘Op de hoek van de Erasmusweg en de Loevesteinlaan staat een gemaal, vlakbij het kruispunt. Dat is een beetje shabby geworden.’ Als het aan Augustijn ligt dé perfecte plek voor nieuwe kunst.

‘Altijd leuk op die hoek’

En laat het nou ook eens de plek zijn waar Victor Meijer, onofficiële stadsdichter van Den Haag, is geboren. ‘Dan denk ik: dat zou een mooi plekje zijn voor een gedicht van hem.’

Meijer zelf ziet dat ook wel zitten, vertelt hij. ‘Ik heb een week naast mijn schoenen gelopen natuurlijk! Ik ben vereerd. Ik vind het een uitzonderlijk goede plek om te pimpen en dat dat dan met een tegelwijsheid van mij mag…’

Zo zou het gemaal er dan bijvoorbeeld uit komen te zien

Zo zou het gemaal er dan bijvoorbeeld uit komen te zien© Eigen foto

Meijer woonde tot zijn 21e in een flat vlakbij het gemaal. ‘Het is de leukste tijd van mijn leven geweest. Op de hoek van dat gemaal stonden wij met onze brommertjes te sleutelen en stiekem te blowen. Het was een hangplek. Altijd leuk op die hoek daar!’ zegt hij.

Nu wordt een tekst van hem er misschien wel vereeuwigd. ‘Er moet wel toestemming komen’, zegt Augustijn. ‘Maar het gaat super soepel. Richard de Mos zit in het bestuur van het Hoogheemraadschap en vindt het een geweldig idee. Wat mij betreft is het ook een waardevolle toevoeging aan de stad. Het is dus nog niet helemaal zeker, maar met hoe het nu loopt denk ik dat dit er gewoon komt.’

Locatie: 1163 S105 – Google Maps

Muurschildering van Haags icoon René Bom onthuld in 'zijn' Escamp: 'Ik ben apetrots'

kijk ook: Muurschildering van Haags icoon René Bom onthuld in ‘zijn’ Escamp: ‘Ik ben apetrots’

Lees: Gemaal in Zuidwest krijgt mogelijk eerbetoon aan dichter Victor Meijer: ‘Ik ben vereerd’ – Den Haag FM 24.01.2024

Reacties»

No comments yet — be the first.

Plaats een reactie