jump to navigation

De Haagse Street art is volwaardige kunstvorm juli 19, 2016

Posted by jandewandelaar in Uncategorized.
Tags: , , ,
trackback

Street art niet langer gehaat

AD 18.07.2016 De Haagse street art is weer een stap verder gekomen naar erkenning als volwaardige kunstvorm. De lancering van de nieuwe website thehaguestreetart.nl brengt de kunstenaar ook in contact met de klant.

Eelco van den Berg in actie bij de Media Markt.

Wij verspreiden ook graffiti om andere graffiti tegen te gaan, aldus Leo Heusdens.

Ook de Media Markt heeft de street art ontdekt. Boven de schreeuwerige productreclame pronkt sinds kort dit werk van Eelco van den Berg.

Zelfs de Media Markt heeft het aangedurfd om boven zijn schreeuwerige ‘ik ben toch niet gek’-leuzen een kunstenaar van naam aan het werk te zetten. Eelco ‘virus’ van den Berg geldt als een topper in de internationale wereld van de graffitikunst. Deze deels in Rotterdam en New York wonende en werkende kunstenaar kreeg vijf dagen de tijd om de winkelgevel aan de Grote Marktstraat te versieren met een doek zo breed als het hele gebouw. Het was de bijdrage van de elektronicaketen aan de onlangs gehouden Shopping Night, maar voorlopig blijven de kattenogen van Van den Berg het winkelend publiek in de Grote Marktstraat bespieden.

Er was al een Haags graffiti platform, maar met de organisatie The Hague Street Art hebben de verfspuitkunst, de stencil art en het werken met tape hun definitieve erkenning gekregen als volwaardige kunstvorm. De vorige week gelanceerde website thehaguestreetart.nl geldt als hét trefpunt om kunstenaars en liefhebbers met elkaar in contact te laten brengen. Op de site staan alle activiteiten en nieuwtjes op het gebied van street art. Je kunt er terecht voor workshops of rechtstreeks een kunstenaar aanschrijven voor wie – zoals de Media Markt – een schildering op zijn buitenmuur wil hebben. Andersom geldt de organisatie ook als meldpunt voor illegale graffiti, die vervolgens wordt verwijderd. The Hague Street Art werkt hiervoor samen met de gemeente Den Haag.

,,Wij verspreiden ook graffiti om andere graffiti tegen te gaan”, zegt Leo Heusdens, zelf al sinds 1995 actief in de scene. ,,Zo hebben we de afgelopen jaren 40 elektriciteitshuisjes in de stad door kunstenaars laten bespuiten. Het gevolg was dat deze huisjes verder onaangeroerd bleven: er was daarna nog nauwelijks sprake van illegale graffiti of wildplakken van posters.”

Doordat het product zo is verbeterd en menig kunstenaar kunstacademie heeft gedaan, is de kwaliteit hard omhoog gegaan, aldus Leo Heusdens.

Een deel van de schoppenkoning op het elektriciteitshuisje op het Koningsplein.

Route
De belangenorganisatie voor straatkunstenaars heeft zelfs een route door de stad uitgestippeld, die langs graffitikunstwerken voert. De route die grotendeels door het stadsdeel Segbroek voert, is terug te vinden op de site, maar kan ook op papier worden afgehaald op een aantal geselecteerde adressen. Op de site staat hoe de kunstwerken vaak in nauw overleg met omwonenden tot stand zijn gekomen. Zo is het elektriciteitshuisje op het Koningsplein – een schoppenkoningfiguur die refereert aan de straatnaam – in groen gespoten nadat bewoners de oorspronkelijk gekozen kleur hadden gehekeld.

Toen Leo Heusdens 20 jaar geleden met zijn kunst begon, ging dat allemaal nog stiekem. Het werk gebeurde ’s nachts op plekken langs trambanen, spoortrajecten, tunnels en snelwegen. Tegenwoordig beheert hij niet alleen de website van Street Art, hij geeft ook lessen aan zowel kinderen als volwassenen en met zijn bedrijf Promotia sleept hij opdrachten binnen van bedrijven. Zelfs de vastgoedsector – toch niet bepaald de grootste vriend van graffiti – weet hem al te vinden.

Op de vastgoedbeurs MIPIM in Cannes mocht hij zelfs de stand van Multi Vastgoed onder handen nemen. ,,De street art heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen”, zegt Heusdens. ,,Om te beginnen zijn de verfproducten een stuk beter geworden. Vroeger kon je met lichte kleuren weinig uitrichten, omdat ze niet dekten op de ondergrond. De spuitmonden maakten we noodgedwongen van doppen van Nivea-deodorant. De verf was ook moeilijk verkrijgbaar.

Ik kocht het in Amsterdam, maar je moest uitkijken dat je niet met te veel waarde over straat ging. Nu zijn er al zeker zeven spuitfabrikanten die zich hebben toegelegd op graffiti. Doordat het product zo is verbeterd en menig kunstenaar kunstacademie heeft gedaan, is de kwaliteit hard omhoog gegaan. Er zijn voorbeelden van afgebroken muren die vervolgens voor veel geld zijn verkocht op veilingen in Amerika.”

 

Facebook
Of dat ook met de wandschildering van de Media Markt gaat gebeuren is nog de vraag. ,,Wat vinden jullie ervan”, vraagt de winkel aan de bezoekers van haar facebookpagina. Er komen twee reacties binnen: ‘Beter dan die lichtvervuiling van jullie megascherm’ en ‘mooi kunstwerk’. De elektronicaconsument gaat liever meteen weer over tot de orde van de dag. ,,Langs deze weg een vraag aan mediamarkt Den Haag”, schrijft de persoon die meer aandacht voor koop dan kunst heeft. ,,Kunnen jullie nu eens echt het alarm van de gekochte tonerverpakking afhalen. Vanmiddag toners bij jullie gekocht en weer bij het binnen gaan van andere winkels ging het alarm af omdat dit stoort op het systeem.”

thehaguestreetart.nl

Advertenties

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: