jump to navigation

Tentoonstelling Andipa – Banksy in Palazzo Cipolla in Rome mei 25, 2016

Posted by jandewandelaar in Uncategorized.
Tags: , , , , , , , , ,
trackback

© afp. Schilderij ‘Riot cop’ in het Palazzo Cipolla in Rome.

Unieke expositie van straatartiest Banksy in museum Rome

Trouw 24.05.2016 De straat is zijn atelier, de muur is zijn doek, maar toch hebben de organisatoren van de grootste Banksy-expositie ruim 120 van zijn werken ondergebracht in één ruimte: het Palazzo Cipolla museum in Rome. Zonder toestemming of medewerking van de artiest zelf.

© afp.

‘Think tank’

De expositie bestaat voornamelijk uit schilderijen, stencils en beelden. De werken zijn privébezit van verzamelaars over de hele wereld en volgens curator Acoris Andipa ‘absoluut niet verwijderd van de straat’.

© AP. Tentoonstelling ‘Oorlog, Kapitalisme en Vrijheid’.

Samen met curatoren Stefano Antonelli en Francesca Mezzano organiseerde Andipa de expositie Oorlog, Capitalime en Vrijheid om ‘kritisch te onderzoeken hoe Banksy tijdloze onderwerpen als oorlog, consumentisme en politiek adresseert’. De curatoren werken voor een private non-profitorganisatie en beweren dat Banksy zelf niets te maken heeft met de expositie.

© afp.

‘Applause’

Tegen de gevestigde orde
De ware identiteit van Banksy is een raadsel. Hij maakt zijn werken doorgaans ’s nachts in de publieke ruimte en wil niet worden geassocieerd met mainstreamkunst of grote exposities. Vorig jaar bedacht hij anti-pretpark Dismaland, een nachtmerrie-achtige buitententoonstelling met een duistere knipoog naar Disneyland.

Een tentoonstelling en veiling in april 2014 in Londen onder de titel ‘Stealing Banksy’ wekte Banksy’s ergernis. De expositie bestond volgens de organisatoren uit de werken die niet gestolen, maar ‘zorgvuldig geborgen’ waren uit de publieke ruimte.

Banksy, die bekend staat als intelligent en teruggetrokken, liet in een schriftelijke reactie weten het ‘walgelijk te vinden dat mensen zomaar kunst op muren kunnen maken, zonder daar toestemming voor te hebben’. Zich ongetwijfeld zeer bewust van de ironische aard van die opmerking.

© afp.

‘Kids on guns’

Commerciële inslag
Volgens curator Andipa is er een belangrijk verschil tussen de expositie in London van toen en die in Rome van nu. “Dit gaat om werk dat hijzelf heeft verkocht of geschonken en niet om Banksy-kunst die verwijderd is van de originele straatlocatie.”

Het feit dat Banksy zijn werk verkoopt aan verzamelaars is volgens Andipa tekenend voor het feit dat hij wel degelijk een commerciële instelling heeft. “Oh hemeltjelief, hij is altijd commercieel geweest, want dat is hoe hij brood op de plank krijgt”, zei Andipa tegen persbureau AFP.

Volgens Andipa waren alle huidige eigenaars van de Banksykunst die tot negen september te zien is in Rome, meer dan bereid de kunst uit te lenen. “Veel van de stukken zijn hier vanwege een paar lunches of telefoontjes. Het is een wonder; alles kwam samen in een paar weken”.

 

Advertenties

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: