jump to navigation

Rembrandt van Rijn (1606-1669) – De flauwgevallen jongeman maart 9, 2016

Posted by jandewandelaar in Uncategorized.
Tags: , , ,
trackback

Rembrandt schilderde een jongen die net een aderlating heeft ondergaan van een chirurgijn.

Op de achtergrond probeert een oude vrouw de flauwgevallen jongen weer bij te brengen door een in ammonia gedrenkte doek voor zijn neus te houden.

De flauwgevallen jongeman (Ruiken)
Het gaat om een houten paneeltje van 21,6 x 17,8 cm met de titel ‘De flauwgevallen jongeman (Ruiken). Het maakt deel uit van een serie die Rembrandt van Rijn (1606-1669) nog voor zijn twintigste schilderde over de zintuigen. Zien, Horen en Voelen werden in de jaren dertig van de vorige eeuw al ontdekt. Dit paneeltje verbeeldt het reukvermogen.

‘De reuk’ is nu aangekocht door de eigenaar van ‘The Leiden Collection’, een New Yorkse privécollectie van ruim tweehonderd schilderijen van meesters uit de zeventiende eeuw, vooral Leidse fijnschilders.

Lakenhal Leiden

De Lakenhal wil het stuk samen met een aantal andere vroege werken naar Leiden halen en is daarover in overleg met de eigenaar, The Leiden Collection in New York.

Op dit moment zijn alleen tijdgenoten van Rembrandt te zien in de Lakenhal, maar het Museum heeft na de heropening eind 2018 grote plannen met Rembrandt van Rijn. ‘In 2019 vieren we dat het 350 jaar geleden is dat Rembrandt overleden is’, zegt Van Oene. ‘Er is dan weer een Rembrandtjaar en dan willen we veel aandacht besteden aan de jonge Rembrandt.’ Volgens het museum is de kans groot dat de schilderijen dan naar Leiden komen.

Museum de Lakenhal wil net ontdekte Rembrandt naar Leiden halen

RTVWEST 10.03.2016 De kans is groot dat Museum de Lakenhal in Leiden het pas ontdekte schilderij ‘De reuk’ van Rembrandt gaat tentoonstellen. ‘De reuk’ werd lang verloren gewaand, maar woensdag werd bekend dat het werk met zekerheid aan de Leidse schilder kan worden toegeschreven.

De Lakenhal wil het stuk samen met een aantal andere vroege werken naar Leiden halen en is daarover in overleg met de eigenaar, The Leiden Collection in New York. 

‘De reuk’ is een werk dat de jonge Rembrandt rond zijn achttiende in Leiden maakte en is deel van een serie van vijf schilderijen over de zintuigen. Museum de Lakenhal heeft alleen ‘Brillenverkoper’, dat over zien gaat. Het schilderij is nu alleen even niet te zien wegens de aanstaande verbouwing van het museum.

LEES OOK: Ze hangt! Topstuk Judith I te zien in Gemeentemuseum Den Haag

Milou van Oene van Museum de Lakenhal: ‘Je ziet duidelijk dat onze ‘Brillenverkoper’ en ‘De reuk’ in dezelfde stijl en dezelfde tijd geschilderd zijn. Je ziet een jonge Rembrandt die nog zoekend is, dat de jonge meester zich aan het ontplooien is. En dat maakt het heel anders dan de Nachtwacht bijvoorbeeld.’

Op dit moment zijn alleen tijdgenoten van Rembrandt te zien in de Lakenhal, maar het Museum heeft na de heropening eind 2018 grote plannen met Rembrandt van Rijn. ‘In 2019 vieren we dat het 350 jaar geleden is dat Rembrandt overleden is’, zegt Van Oene. ‘Er is dan weer een Rembrandtjaar en dan willen we veel aandacht besteden aan de jonge Rembrandt.’ Volgens het museum is de kans groot dat de schilderijen dan naar Leiden komen.

LEES OOK: Mauritshuis telt 6,5 miljoen euro neer voor bloemstilleven van Savery

Meer over dit onderwerp:Rembrandt Lakenhal Leiden

Verloren gewaande Rembrandt ontdekt

Trouw 09.03.2016 Het is niet zijn beste werk – hij schilderde het toen hij nog maar 18 of 19 was – maar wat maakt dat uit? Het is wel een échte Rembrandt. En dan slaat de kunstwereld gegarandeert op tilt. Vanmiddag zinderde het nieuws rond op de kunst- en antiekbeurs Tefaf in Maastricht, waar een verloren gewaand schilderij van Rembrandt werd onthuld.

CSI Rembrandt
Ook in 2015 mochten we een ‘nieuwe Rembrandt’ begroeten. Het schilderij ‘Saul en David’ werd toen officieel toegeschreven aan de meester. Bekijk hierin detail welke kenmerken dit schilderij tot een echte Rembrandt maken.

Het is maar een klein schilderijtje – pocketformaat – maar het zal als de beurs open gaat, alle ogen op zich gericht weten.

Kan toch niet waar zijn? Mooie publiciteitsstunt van de Tefaf zeker? Deze vraag stellen, of zelfs maar denken, is vloeken in de kunstkerk. De Tefaf heeft niet voor niets de reputatie van de beste kunstbeurs voor oude meesters ter wereld. Met een keuringscommisie die geldt als de strengste van allemaal. Bij ook maar de geringste twijfel over de echtheid of herkomst sluit de 175 keurmeesters tellende commissie een kunstwerk uit van de beurs.

Het zijn ook de allerbesten die de werken beoordelen: kunstkenners en mensen uit de museumwereld die karrenvrachten aan expertise meenemen. Bovendien zeggen ook nog eens twee gerenommeerde Rembrandtkenners – Ernst van de Wetering en Peter Schatborn, die al decennia onderzoek doen naar respectievelijk de schilderijen en tekeningen van de meester – dat het met 100 procent zekerheid om een echte gaat.

En dan is het dus ook gegarandeerd een originele Rembrandt, die daar hangt op de Tefaf in de stand van de Parijse kunsthandelaar Talabardon & Gautier. Het is maar een klein schilderijtje – pocketformaat – maar het zal vanaf morgen, als de beurs open gaat, alle ogen op zich gericht weten.

De flauwgevallen jongeman (Ruiken)
Het gaat om een houten paneeltje van 21,6 x 17,8 cm met de titel ‘De flauwgevallen jongeman (Ruiken). Het maakt deel uit van een serie die Rembrandt van Rijn (1606-1669) nog voor zijn twintigste schilderde over de zintuigen. Zien, Horen en Voelen werden in de jaren dertig van de vorige eeuw al ontdekt. Dit paneeltje verbeeldt het reukvermogen.

Rembrandt schilderde een jongen die net een aderlating heeft ondergaan van een chirurgijn. Op de achtergrond probeert een oude vrouw de flauwgevallen jongen weer bij te brengen door een in ammonia gedrenkte doek voor zijn neus te houden.

Volgens kunsthistorica Ilona van Tuinen, die onderzoek deed naar het schilderij, lijkt het in stijl, kleur en compositie sterk op de andere zintuigwerken van Rembrandt, waarop ook steeds drie personen zijn afgebeeld. Het is gesigneerd met RHF, wat staat voor Rembrandt Harmensz fecit (Rembrandt Harmensz heeft het gemaakt). Bijzonder is dat de signatuur zich bevindt op een prent die op de achtergrond aan de muur hangt.

Spectaculaire veilingverkoop
Het schilderij was lange tijd in bezit van een particulier in New Jersey in de Verenigde Staten. Hij bood het zwaar vervuilde werk vorig jaar nietsvermoedend aan bij een veilinghuis. Dat zette het in de catalogus met de omschrijving ‘Europese school, negentiende eeuw’, met een richtprijs van hooguit 800 dollar.

Er gingen pas bellen rinkelen bij het veilinghuis toen bij de verkoop eind september de biedingen in korte tijd spectaculair opliepen, van bedragen met twee nullen naar vijf. In de NRC vertelt de Amsterdamse kunsthandelaar Jan Six dat hij vanuit de veilingzaal werd getipt over het bizarre biedverloop. Toen hij op zijn mobiel een afbeelding zag van het schilderij, schrok hij zich ‘kleurenblind’. Hij zag meteen dat het om een Rembrandt moest gaan. ‘Kopen’, droeg hij zijn tipgever op, maar hij was te laat.

© Anp.

Bezoekers van Tefaf vorig jaar. De beurs in Maastricht staat internationaal zeer hoog aangeschreven.

Kunsthandel Talabardon & Gautier had het al gekocht voor 870.000 dollar. Na een schoonmaakbeurt en onderzoek konden de Fransen aan de champagne. Hun vermoeden dat onder het vuil een Rembrandt schuil ging, bleek juist.   

Tom Kaplan
De Franse kunsthandel pronkt er nu nog even mee op de Tefaf, want het paneel is al verkocht voor een onbekend bedrag met zes nullen. De steenrijke zakenman Tom Kaplan uit New York heeft het weggekaapt voor zijn privéverzameling ‘The Leiden Collection’, met ruim tweehonderd schilderijen van meesters uit de zeventiende eeuw, waaronder vooral Leidse fijnschilders als Gerard Dou, en ook een Johannes Vermeer.

Kaplan had al twee zintuigschilderijen van Rembrandt: Horen en Voelen, en heeft er nu dus drie. Het schilderij Zien bevindt zich in De Lakenhal in Leiden. Het is niet bekend waar het vijfde zintuigpaneel over Proeven is gebleven.

‘Verloren gewaande Rembrandt ontdekt’

Telegraaf 09.03.2016 Een verloren gewaand schilderij kan met zekerheid worden toegeschreven aan Rembrandt van Rijn. Het gaat om een vroege Rembrandt, die vorig jaar op een veiling in de Verenigde Staten opdook, zo meldt Nieuwsuur. Het televisieprogramma laat in de uitzending van woensdagavond de beelden van het schilderij ‘De flauwgevallen patiënt (De reuk)’ zien.

,,Er is geen twijfel mogelijk. Het schilderij kan met 100 procent zekerheid worden toegeschreven aan Rembrandt”, zegt Rembrandtkenner Ernst van de Wetering tegen Nieuwsuur.

De Parijse kunsthandel Talabardon & Gautier presenteert het werk op de jaarlijkse kunst- en antiekveiling TEFAF in Maastricht. Het gaat om een paneel van 21,6 bij 17,8 centimeter, dat de schilder op achttien- of negentienjarige leeftijd maakte. Rembrandt van Rijn leefde van 1606 tot 1669. ‘De reuk’ hoort bij een serie van vijf schilderijen die de zintuigen verbeelden. Op het schilderij is te zien hoe iemand een chirurgijn (een medisch behandelaar) helpt om zijn patiënt bij kennis te laten komen na een aderlating. Dat gebeurt door de flauw gevallen man aan een doek met ammonia te laten ruiken.

Het schilderij was lange tijd in bezit van een particulier in New Jersey in de Verenigde Staten. Hij bood het nietsvermoedend aan aan een veilinghuis, dat het schilderij in de catalogus de neutrale titel ‘Europese School, negentiende eeuw’ meegaf. Toen de biedingen flink opliepen werd duidelijk dat het om een bijzonder werk moest gaan. Kunsthandel Talabardon & Gautier kreeg het werk in handen en kon het na reiniging en grondig onderzoek door experts toeschrijven aan Rembrandt van Rijn, aldus Nieuwsuur.

Ilona van Tuinen, kunsthistorica en kenner van de zeventiende-eeuwse Nederlandse kunst, deed onderzoek naar het schilderij. Op ‘De reuk’ is het monogram ‘RHF’ te zien. Van Tuinen: ,,Dat staat voor ‘Rembrandt Harmenz fecit’ en betekent ‘Rembrandt Harmenz maakte dit’. Rembrandt plaatste dit monogram op een prent in de achtergrond van het schilderij, dat vanaf vrijdag tot en met zondag 20 maart te zien is op de kunst- en antiekveiling TEFAF in Maastricht.

‘De reuk’ is nu aangekocht door de eigenaar van ‘The Leiden Collection’, een New Yorkse privécollectie van ruim tweehonderd schilderijen van meesters uit de zeventiende eeuw, vooral Leidse fijnschilders.

Advertenties

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: