jump to navigation

Roofkunst België januari 27, 2016

Posted by jandewandelaar in Uncategorized.
Tags: , , , ,
trackback

Onderzoek

Om een inventaris te maken van de roofkunst – waaronder doeken van prominente Vlaamse schilders als Peter Paul Rubens (1577-1640) en Jacob Jordaens (1593-1678) – wil Sleurs twee onderzoeken laten uitvoeren.

zie ook: Vlaamse roofkunst

België wil 178 gestolen schilderijen terug

VK 25.01.2016 Meer dan tweehonderd jaar na de Franse bezetting wil de Belgische staatssecretaris Elke Sleurs laten onderzoeken welke kunstwerken de Fransen toen hebben gestolen.

Volgens de staatssecretaris zijn in de periode 1794-1799 door Franse troepen 271 schilderijen en beelden meegenomen. Daarvan zijn er 93 later teruggekeerd. Eenderde van de werken hangt in Franse musea, eenderde is vermist.

Om een inventaris te maken van de roofkunst – waaronder doeken van prominente Vlaamse schilders als Peter Paul Rubens (1577-1640) en Jacob Jordaens (1593-1678) – wil Sleurs twee onderzoeken laten uitvoeren. Een kunsthistorisch onderzoek moet de werken opsporen en inventariseren. Een juridische studie moet bepalen of België, toen nog de Oostenrijkse Nederlanden, aanspraak kan maken op de kunstwerken.

Dat laatste is niet zo evident. ‘Internationale verdragen gelden voor de naoorlogse periode’, zegt Luc Dumillier, woordvoerder van de Belgische staatssecretaris. ‘Het is niet onze bedoeling de werken per se terug te halen. We willen geen diplomatieke problemen met Frankrijk.’ Volgens de woordvoerder zijn er goede redenen de kunst in Frankrijk te laten. Zo kunnen de schilderijen en beeldhouwwerken in Frankrijk een ambassadeursfunctie vervullen voor België. ‘Er zou dan met teksten aangeduid moeten worden dat de werken uit België afkomstig zijn’, zegt Dumillier. ‘Of bepaalde kunstwerken worden in bruikleen gegeven aan Belgische musea voor tentoonstellingen.’

Het idee van de Franse bestuurders in de bezette Nederlanden was om de kunst, die vooral in kerken of in bisschoppelijke vertrekken hing, samen te brengen in musea. In de geest van de Franse Revolutie (1789) zou de kunst op die manier toegankelijk worden voor het volk en niet gereserveerd blijven voor de clerus.

Ook uit het Mauritshuis zijn in 1795, tijdens de Bataafse Republiek, kunstwerken door Franse troepen meegenomen. ‘Het schilderijenkabinet van Willem V (1748-1806) is later als krijgsbuit in het Musée Napoleon, het huidige Louvre, geëxposeerd’, aldus Frits Duparc, oud-directeur van het Mauritshuis. ‘Na de slag bij Waterloo in 1815 is het grootste deel van die tweehonderd schilderijen naar Nederland teruggekeerd, maar een zestigtal is in Frankrijk gebleven. Daar zitten topwerken tussen van Gerrit van Honthorst (1592-1656) en Jan Davidsz. de Heem (1606-1684).’

In het Louvre hangen nog schilderijen die volgens de catalogus ‘niet zijn teruggenomen door Nederland in 1815’. Net als bij de Belgische doeken zijn er Nederlandse schilderijen in Frankrijk zoekgeraakt, bijvoorbeeld omdat ze in particuliere handen terechtkwamen. Een (anonieme) Franse familie verkocht in 2013 het doek Het Concert (1623) van Honthorst, dat volgens Duparc tot het kabinet van Willem V behoorde, aan de National Gallery in Washington.

Advertenties

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: