jump to navigation

Mega-schilderij op tuinbouwkas augustus 15, 2015

Posted by jandewandelaar in Uncategorized.
Tags: , , , , ,
trackback

Mega-schilderij op tuinbouwkas

AD 12.08.2015 Het is een bijzonder gezicht, verscholen tussen de kassen ligt één van de grootste ‘wandschilderingen’ van Westland te vinden. Het is een oer-Hollands tafereel dat meer doet denken aan buurgemeente Midden-Delfland dan aan het Westlandse kassenlandschap. Vredig grazende koeien in weilanden die doorkruist worden met slootjes en een tuinder die vanuit zijn kasje een schuit aan het beladen is.

Hij is ongeveer 30 bij 5 meter groot. Je ziet ze ook wel eens op silo’s, maar volgens mij niet zo groot als deze, aldus Teun Boekestijn, tuinder.

Hoewel het kunststukje al een aantal jaren op de gevel prijkt, dook onlangs ineens een foto van het tafereel op via sociaal medium Twitter. ,,Het is best een uniek ding,” verklaart eigenaar Teun Boekestijn van plantenkwekerij Teunis Produkt over de enorme schildering. ,,Hij is ongeveer 30 bij 5 meter groot. Je ziet ze ook wel eens op silo’s, maar volgens mij niet zo groot als deze.”

Grens
En die is niet alleen uit esthetische overwegingen verschenen op het bedrijf op de grens van De Lier en Maasland. Teun kan wel verklaren waarom het Hollandse landschap geschilderd is. ,,Ik wilde mijn kas dichter bij mijn buurman bouwen. Als hij zijn handtekening zou zetten, mocht ik dat 15 meter dichterbij zetten. En voor wat hoort wat.” De schildering is dus een tegenprestatie, zodat de buurman van Teun niet tegen een enorme kale muur aan hoefde te kijken.

De Lierenaar benaderde vervolgens een student uit Delft, die aan het werk ging. ,,Die is met een kwast en Histor-verf aan de slag gegaan. Ik geloof dat ik hem 6.000 of 7.000 euro gegeven heb, maar daar is hij nooit mee uitgekomen. Soms zag ik hem weken niet en dan was hij er ineens een heel weekend. Volgens mij is hij er wel anderhalf jaar mee bezig geweest.”

En dan is het toch best jammer dat de schildering praktisch verstopt ligt tussen de kassen aan een tuinderslaan. ,,Hij staat niet echt in de picture, dat is wel zonde. Pas heb ik met een drone vanuit de lucht een foto laten maken. Die heb ik nu op een formaat van één bij één vierkante meter in mijn kantoor hangen.”

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

