jump to navigation

Noortje Zijlstra maakt kadaverkunst januari 24, 2015

Posted by jandewandelaar in Uncategorized.
Tags: , ,
trackback

Ik gebruik alleen dieren die al dood zijn en niet voor mij werden gedood, aldus Noortje Zijlstra.

Het werk van Zijlstra lokt hoe dan ook reacties uit, maar een discussie gaat de Haagse kunstenares niet uit de weg. Sterker, ze kan ervan genieten dames in bontjassen op hun nummer te zetten, wanneer ze aangeven dat haar kunstvorm ‘not done’ is.

,,Dan staan ze te gillen bij een kunstwerk van mij, maar ze dragen zelf wel een bontjas. Daar wijs ik ze dan met veel plezier op,” vertelt Zijlstra in een klaslokaal in de voormalige Engelbewaarderschool aan de Weimarstraat. Samen met drie andere kunstenaars gebruikt ze een deel van het leegstaande gebouw als atelier.

Toch maar even om misverstanden te voorkomen: Zijlstra maakt het werk niet om te choqueren, wel om te confronteren. ,,Sommige mensen vinden dat ik geen dode dieren moet gebruiken, maar ik gebruik alleen dieren die al dood zijn en niet voor mij werden gedood. Maar kijk eens naar de voedselindustrie, kijk hoe ze daar met dieren omgaan. De mensen die mij veroordelen hebben zelf geen idee wat ze eten.”

Noortje Zijlstra (28)  kwam als 13-jarige vanuit het Gooi naar Den Haag voor de dansacademie. Uiteindelijk switchte ze naar de Willem de Kooning Academie in Rotterdam om mode te gaan studeren na het voltooien van haar vwo.

Maar haar hart lag toch meer bij de beeldende kunst ontdekte ze in Rotterdam. Na een bezoek aan het Rariteiten Kabinet van Loek Dekkers in de Korte Molenstraat was haar interesse voor het werken met dode dieren gewekt. ,,Maar ik moest wel eerst uitvinden hoe ik er in stond: of ik zou ervan walgen of ik zou er wel mee om kunnen gaan. Het is dus het laatste geworden. Als ik met een dier werk zie ik het gewoon als materiaal.” Om dieren goed te kunnen conserveren en op te zetten volgde ze een cursus bij de Nederlandse Vereniging van Preparateurs.

Noortje Zijlstra (28) maakt kunst van kadavers

AD 22.01.2015 Wie van kadavers kunstwerken maakt, overschrijdt in de optiek van sommigen de grens van goed fatsoen. Noortje Zijlstra (28) uit Den Haag heeft er geen boodschap aan. Ze gebruikt haar werk juist om mensen te confronteren, bijvoorbeeld als het gaat om de hypocrisie waarmee de voedselindustrie is omgeven.

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

